Muista, että remontin saa aloittaa vasta, kun taloyhtiö on antanut luvan.
Lähettettyäsi muutostyöilmoituksen, sinun tulee saada kuittaus ja kopio muutostyöilmoituksesta antamaasi sähköpostisoitteeseen. Tällöin muutostyöilmoitus on lähetetty onnistuneesti.
Mikäli sähköpostiin ei tule kuittausta lähetyksestä, tulee muutostyöilmoitus tehdä uudestaan.
Muutostyön käsittely aika on noin 2-4viikkoa.
Kartanon isännöintipalvelut Oy:n kohteissa osakkaiden kunnossapito-/muutostyöt käsittelevät, ohjeistavat ja valvovat lähtökohtaisesti Kartanon isännöintipalvelut Oy:n tekninen osasto.
Osakasmuutostyöstä aiheutuneet valvontakustannukset tulevat osakkaan maksettaviksi. Osakasmuutostyössä osakkaan tulee huolehtia, että erikseen määritetyt valvontasuoritteet tulevat tehdyksi. Osakas kutsuu valvojan tarvittaville tarkastuskäynneille oikeaan aikaan.
Muutostyöilmoitus on tehtävä vähintään neljä (2-4) viikkoa ennen toimenpiteen suunniteltua aloitusta, jotta taloyhtiölle jää aikaa arvioida tehtävää muutostyötä ja päättää muutostyöluvan mahdollisista ehdoista. Muista, että remontin saa aloittaa vasta, kun taloyhtiö on antanut luvan. Muutostyöluvan saanut osakas vastaa tekemästään muutostyöstä kokonaisuudessaan. Muutostyöluvan saaminen ei siirrä vastuuta kolmannelle osapuolelle.
Lähettettyäsi muutostyöilmoituksen, sinun tulee saada kuittaus ja kopio muutostyöilmoituksesta antamaasi sähköpostisoitteeseen.
Tällöin muutostyöilmoitus on lähetetty onnistuneesti. Mikäli sähköpostiin ei tule kuittausta lähetyksestä, tulee muutostyöilmoitus tehdä uudestaan.
Muutostyöprosessi alkaa aina muutostyön luvanvaraisuuden (viranomaisluvan vaativat työt) selvittämisellä, minkä jälkeen tehdään tarpeelliset suunnitelmat.
Osa remonteista voi vaatii viranomaisluvan (rakennuslupa, tai toimenpidelupa), Viranomaiselta voi tiedustella etukäteen, minkälaisia suunnitelmia mahdollinen lupa vaatii. Viranomaislupaa vaativat esim. seuraavat muutostyöt; huoneistosaunan rakentaminen, hormin rakentaminen tulisijaa varten, oviaukon teko kantavaan väliseinään ja valokatoksen rakentaminen, WC:n pesuhuoneen tai keittiön paikan muutos huoneiston sisällä. Viranomaislupaa vaativissa muutostöissä tulee muutostyöilmoituksen yhteydessä toimittaa suunnitelmat toteutettavasta muutostyöstä (piirustukset; arkkitehti- ja rakenne-, sähkö-, lvi-piirustukset). Viranomaisluvista aiheutuvat kustannukset maksaa osakas. Kun muutostyön kaikki luvat ovat kunnossa, muutostyö voi alkaa.
Seuraavaksi täytetään muutostyöilmoitus, joka lähetetään suunnitelmineen taloyhtiölle. Taloyhtiö tutkii muutostyön toteutuskelpoisuuden ja ohjeistaa osakasta.
Lähtökohtaisesti Kartanon isännöintipalvelut Oy:n isännöimissä kohteissa osakkaiden kunnossapito-/muutostyöt käsittelevät, ohjeistavat ja valvovat Kartanon isännöintipalvelut Oy:n Tekninen osasto. Valvonta kustannuksista vastaa osakas.
1.7.2014 alkaen tulee osakkaan huolehtia verottajalle tehtävistä rakentamisilmoituksista, mikäli muutostyö vaatii viranomaisluvan. Lisätietoja asiasta verohallinnon www-sivuilta.
Kun muutostyö valmistuu, on taloyhtiölle toimitettava kaikki lopulliset dokumentit projektin valmistumisesta mm. valvojan pöytäkirjat, muistiot, loppukuvat ja tarvittaessa viranomaistarkastusasiakirjat. Osakkeenomistajan on itse varmistuttava siitä, että valmistuneen muutostyön dokumentit tulevat perille isännöitsijälle tai kiinteistösihteerille. Muutostyön toteutuminen kirjataan isännöitsijäntodistukseen tehdyksi vasta, kun se on todistetusti valmistunut.
Muutostyöstä peritään hinnastomme mukainen käsittely-, laskutus- ja arkistointimaksu, jonka maksaa taloyhtiö.
Ilmalämpöpumpun asentaminen ei ole osakkaan muutostyöoikeuden piirissä ja vaatii aina taloyhtiön hallitukselta luvan. Lisäksi kukin kunta voi antaa ilmalämpöpumppujen ulkoyksikön sijoitukselle omat ohjeensa (Tampereen kaupungin ohje), joita asennuksessa tulee noudattaa.
Osakkaan tulee huomioita, että taloyhtiö voi kieltää ilmalämpöpumppujen asennuksen silloinkin, kun pumpun ulkoyksikköä suunnitellaan asennettavaksi osakashallinnassa olevalle parvekkeelle, koska asennuksessa tehdään läpivienti yhtiön omistaman rakenteen läpi.
Muutostyöluvan hakijan on kustannuksellaan selvitettävä sisältääkö muutostyössä käsiteltävät purettavat pinnat tai materiaalit asbestia. 1.1.2016 voimaan tullut lainsäädäntö (798/2015 Valtioneuoston asetus asbestityön turvallisuudesta) määrittelee, että ennen minkäänlaiseen purkutyöhön ryhtymistä huoneistossa on tehtävä haitta-ainekartoitus asbestipitoisten materiaalien olemassa olon selvittämiseksi.
Asbestia saattaa esiintyä mm. erilaisissa pintamateriaaleissa, sauma-aineissa, kiinnityslaasteissa, eristeissä ja liimoissa. Muita haitta-aineita, kuten lyijyä voi esiintyä mm. joustovinyyli-, muovi- ja linoleum matoissa. Tarvittaessa kohteesta on laadittava haitta-ainekartoitus, jossa selvitetään kohteessa mahdollisesti olevien haitta-aineiden sijainti ja määrä. Puhuttaessa muista haitta-aineista, kuin asbestista, haitta-ainepitoisuus vaikuttaa lähinnä purkujätteen käsittelytapaan.
Taloyhtiölle on tarvittaessa pystyttävä esittämään kirjallinen selvitys materiaalin asbestittomuudesta. Niiden tilojen ja materiaalien osalta, joista asbestia löytyy, on asbestipurkutyön suorittamisessa ja asbestijätteen käsittelyssä on noudatettava niiden suorittamisesta annettuja ohjeita ja säädöksiä. Asbestipurkutyö on luvanvaraista.
Remonttia teettävä osakkeenomistaja on vastuussa siitä, että asbestiin ja muihin haitta-aineisiin liittyvät toimenpiteet tulevat hoidetuksi lain määräämällä tavalla.
Osakas huolehtii kustannuksellaan muutostöistä aiheutuneiden jätteiden poiskuljetuksesta ja kierrätyksestä. Remontissa syntyneet rakennusjätteet on toimitettava niille kuuluville jätepisteille ja –asemille, ei taloyhtiön jäteastioihin.
Mikäli työ vaatii vaihtolavaa, sovi lavasta ja sen sijoituspaikasta taloyhtiön edustajan kanssa.
YLEISTEN TILOJEN JA PIHAN PUHTAUS REMONTIN AIKANA
Huolehdi ettei rakennuspöly leviä työmaan ulkopuolelle naapuriin, taloyhtiön yleisten tilojen tai pihan puolelle. Likaantuneet hissit ja portaikot sekä piha on siivottava jokaisen työpäivän jälkeen. Pölyn ja purkujätteen pääsy ilmanvaihtokanaviin ja viemäreihin on estettävä asianmukaisella suojauksella. Taloyhtiön teettämät ylimääräiset siivoukset maksat itse. Huolehdithan siis, että remontista mahdollisesti aiheutuvan pölyn ja lian leviäminen tulee tarvittaessa estää osastoinnilla ja alapaineistuksella sekä ilmanvaihtokanavien peittämisellä. Taloyhtiön yleisiä tiloja ei saa käyttää materiaalien tilapäiseenkään varastoimiseen.
Osakas saa tehdä huoneistossaan muutoksia, jotka eivät vaikuta taloyhtiön vastuulle kuuluviin rakenteisiin, järjestelmiin tai muihin osakkaisiin. Jos työ koskee rakenteita, talotekniikkaa, ilmanvaihtoa, vesieristystä tai kantavuutta, siitä täytyy ilmoittaa taloyhtiölle.
Tutustu alla olevaan remonttiohjeeseen ennen muutosilmoituksen tekemistä.
Juvankatu 10, 33710 Tampere
asiakaspalvelu@kartanonip.fi
010 424 2980
Asiakaspalvelu: 010 424 2980
Aukioloajat:
ma-to klo 8-16, pe 8-15
Puhelinaika: klo 9.30-15
Puheluiden hinnat soitettaessa asiakaspalveluun, kiinteän puhelinverkon liittymästä 8,35 snt/puhelu + 6,00 snt/min, soitettaessa matkaviestinverkon liitymästä 8,35 snt/puhelu + 17,17 snt/min. Myös jonotus on maksullista
Kaukajärviosuuskunta
Kartanon Isännöintipalvelut Oy
Kartanon Kiinteistöpalvelut Oy
Kartanon Puhtauspalvelut Oy
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Tietosuojaseloste
Tietoa evästeistä