Muista, että remontin saa aloittaa vasta, kun taloyhtiö on antanut luvan.
Lähettettyäsi muutostyöilmoituksen, sinun tulee saada kuittaus ja kopio muutostyöilmoituksesta antamaasi sähköpostisoitteeseen. Tällöin muutostyöilmoitus on lähetetty onnistuneesti.
Mikäli sähköpostiin ei tule kuittausta lähetyksestä, tulee muutostyöilmoitus tehdä uudestaan.
Muutostyöilmoitus on tehtävä vähintään neljä (4) viikkoa ennen toimenpiteen suunniteltua aloitusta, jotta taloyhtiölle jää aikaa arvioida tehtävää muutostyötä ja päättää muutostyöluvan mahdollisista ehdoista. Muista, että remontin saa aloittaa vasta, kun taloyhtiö on antanut luvan. Muutostyöluvan saanut osakas vastaa tekemästään muutostyöstä kokonaisuudessaan. Muutostyöluvan saaminen ei siirrä vastuuta kolmannelle osapuolelle.
Lähettettyäsi muutostyöilmoituksen, sinun tulee saada kuittaus ja kopio muutostyöilmoituksesta antamaasi sähköpostisoitteeseen.
Tällöin muutostyöilmoitus on lähetetty onnistuneesti. Mikäli sähköpostiin ei tule kuittausta lähetyksestä, tulee muutostyöilmoitus tehdä uudestaan.
Muutostyöprosessi alkaa aina muutostyön luvanvaraisuuden (viranomaisluvan vaativat työt) selvittämisellä, minkä jälkeen tehdään tarpeelliset suunnitelmat. Seuraavaksi täytetään muutostyöilmoitus, joka lähetetään suunnitelmineen taloyhtiölle. Taloyhtiö tutkii muutostyön toteutuskelpoisuuden ja vaikutukset. Selvitystyössään taloyhtiö voi käyttää apuna asiantuntijaa, tällöin kustannuksista vastaa osakas.
Taloyhtiön hallitus käsittelee muutostyöilmoituksen, minkä jälkeen taloyhtiöllä on oikeus nimetä työlle valvoja (kustannukset maksaa osakas). Osakkaalle ilmoitetaan, saako muutostyö aloitusluvan vai ei.
Jos projekti vaatii viranomaisluvan (rakennuslupa, tai toimenpidelupa), huolehtii osakas sen hankinnasta. Viranomaislupaa vaativat esim. seuraavat muutostyöt; huoneistosaunan rakentaminen, hormin rakentaminen tulisijaa varten, oviaukon teko kantavaan väliseinään ja valokatoksen rakentaminen. Viranomaislupaa vaativisa muutostöissä tulee muutostyöilmoituksen yhteydessä toimittaa suunnitelmat toteutettavasta muutostyöstä (piirrustukset; arkkitehti- ja rakenne-, sähkö-, lvi-piirrustukset). Viranomaisluvista aiheutuvat kustannukset maksaa osakas. Kun muutostyön kaikki luvat ovat olemassa, muutostyö voi alkaa.
1.7.2014 alkaen tulee osakkaan huolehtia verottajalle tehtävistä rakentamisilmoituksista, mikäli muutostyö vaatii viranomaisluvan. Lisätietoja asiasta verohallinnon www-sivuilta.
Kun muutostyö valmistuu, on taloyhtiölle toimitettava kaikki lopulliset dokumentit projektin valmistumisesta mm. valvojan pöytäkirjat, muistiot, loppukuvat ja tarvittaessa viranomaistarkastusasiakirjat. Osakkeenomistajan on itse varmistuttava siitä, että valmistuneen muutostyön dokumentit tulevat perille isännöitsijälle tai kiinteistösihteerille. Muutostyön toteutuminen kirjataan isännöitsijäntodistukseen tehdyksi vasta, kun se on todistetusti valmistunut.
Muutostyöstä peritään hinnastomme mukainen 105,00 € suuruinen käsittely-, laskutus- ja arkistointimaksu, jonka maksaa taloyhtiö.
Ilmalämpöpumpun asentaminen ei ole osakkaan muutostyöoikeuden piirissä ja vaatii aina taloyhtiön hallitukselta luvan. Lisäksi kukin kunta voi antaa ilmalämpöpumppujen ulkoyksikön sijoitukselle omat ohjeensa (Tampereen kaupungin ohje), joita asennuksessa tulee noudattaa.
Osakkaan tulee huomioita, että taloyhtiö voi kieltää ilmalämpöpumppujen asennuksen silloinkin, kun pumpun ulkoyksikköä suunnitellaan asennettavaksi osakashallinnassa olevalle parvekkeelle, koska asennuksessa tehdään läpivienti yhtiön omistaman rakenteen läpi.
Muutostyöluvan hakijan on kustannuksellaan selvitettävä sisältääkö muutostyössä käsiteltävät purettavat pinnat tai materiaalit asbestia. 1.1.2016 voimaan tullut lainsäädäntö (798/2015 Valtioneuoston asetus asbestityön turvallisuudesta) määrittelee, että ennen minkäänlaiseen purkutyöhön ryhtymistä huoneistossa on tehtävä haitta-ainekartoitus asbestipitoisten materiaalien olemassa olon selvittämiseksi.
Asbestia saattaa esiintyä mm. erilaisissa pintamateriaaleissa, sauma-aineissa, kiinnityslaasteissa, eristeissä ja liimoissa. Muita haitta-aineita, kuten lyijyä voi esiintyä mm. joustovinyyli-, muovi- ja linoleum matoissa. Tarvittaessa kohteesta on laadittava haitta-ainekartoitus, jossa selvitetään kohteessa mahdollisesti olevien haitta-aineiden sijainti ja määrä. Puhuttaessa muista haitta-aineista, kuin asbestista, haitta-ainepitoisuus vaikuttaa lähinnä purkujätteen käsittelytapaan.
Taloyhtiölle on tarvittaessa pystyttävä esittämään kirjallinen selvitys materiaalin asbestittomuudesta. Niiden tilojen ja materiaalien osalta, joista asbestia löytyy, on asbestipurkutyön suorittamisessa ja asbestijätteen käsittelyssä on noudatettava niiden suorittamisesta annettuja ohjeita ja säädöksiä. Asbestipurkutyö on luvanvaraista.
Osakas huolehtii kustannuksellaan muutostöistä aiheutuneiden jätteiden poiskuljetuksesta ja kierrätyksestä. Remontissa syntyneet rakennusjätteet on toimitettava niille kuuluville jätepisteille ja –asemille, ei taloyhtiön jäteastioihin.
Juvankatu 10, 33710 Tampere
asiakaspalvelu@kartanonip.fi
010 424 2980
Asiakaspalvelu: 010 424 2980
Aukioloajat:
ma-to klo 8-16, pe 8-15
Puhelinaika: klo 9-15
Puheluiden hinnat soitettaessa asiakaspalveluun, kiinteän puhelinverkon liittymästä 8,35 snt/puhelu + 6,00 snt/min, soitettaessa matkaviestinverkon liitymästä 8,35 snt/puhelu + 17,17 snt/min. Myös jonotus on maksullista
Kaukajärviosuuskunta
Kartanon Isännöintipalvelut Oy
Kartanon Kiinteistöpalvelut Oy
Kartanon Puhtauspalvelut Oy
Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.
Tietosuojaseloste
Tietoa evästeistä